Achtergrond

De stichting is vernoemd naar Ingeborg Douwes, een jonge moeder van drie kinderen, bij wie in 1994 borstkanker werd geconstateerd. Na behandeling leken de vooruitzichten goed. Toch bleek de kanker in 1998 te zijn uitgezaaid en in 1999 was verdere behandeling niet meer mogelijk. Ingeborg koos voor een experimentele therapie, maar moest uiteindelijk opgeven. Ze stierf 4 april 2000 op 38-jarige leeftijd.

Tijdens het verloop van haar ziekte bleef Ingeborg continu en op inspirerende wijze vechten voor de kwaliteit van leven. Ondanks alle verdriet en pijn gaf zij steeds opnieuw betekenis aan haar leven. Bovendien bleef zij een bron van inspiratie voor haar omgeving.

Omgekeerd voelde zij zich weer gesteund door een grote kring van familie en vrienden én door psychosociale begeleiding.

In de laatste fase van haar leven ontwikkelde Ingeborg met haar man en anderen het idee voor een centrum voor psychosociale zorg voor mensen met kanker. Zij wilde graag dat elke kankerpatiënt gebruik zou kunnen maken van deze bijzondere en noodzakelijke vorm van zorg. Kort voor zij stierf, kreeg haar initiatief een concrete vorm in de Ingeborg Douwes Stichting.

Wil je de stichting ook steunen?