Doelstelling

De IDS is een particulier initiatief dat is opgezet met als doel het werven van fondsen en middelen ter ondersteuning van psychosociale zorg aan patiënten en hun families die worden geconfronteerd met de ziekte kanker in de breedste zin van het woord.

Deze gedachte vertaalt zich voor de Stichting naar de volgende concrete doelstellingen:

• Het werven van fondsen en middelen om daarmee initiatieven te kunnen steunen die gericht zijn op de hulpverlening en begeleiding van kankerpatiënten en hun naasten door middel van psychosociale zorg. Deze zorg richt zich op de kwaliteit van leven voor de gehele mens, voor zowel lichaam als geest.
  • De steun aan het, in 2002 geopende, Ingeborg Douwes Centrum (IDC) betreft de eerste prioriteit van de Stichting.
  • Tevens is het uitdrukkelijke streven van de Stichting om haar financiële basis zodanig uit te breiden, dat zij naast de directe steun aan het IDC ook ondersteuning kan verlenen aan dergelijke initiatieven op het gebied van psychosociale zorg elders in het land.
  • Daarnaast richt de Stichting zich op projecten met als doel het belang en de bewustwording van de psychosociale zorg te vergroten en in brede kring onder de aandacht te brengen, zoals het financieren van studies om de bewijslast voor dit onderdeel van het zorgstelsel te onderbouwen.