Organisaties

De Stichting IPSO (Instellingen Psychosociale Oncologie) is de koepelorganisatie voor twee verenigingen, namelijk Concentris (Nederlandse Federatie voor Therapeutische Centra) en Addendum (Inloophuizen).

Het samenwerkingsverband IPSO heeft o.a. tot doel de deelnemende instellingen te helpen bij hun kwaliteitsbevorderende activiteiten, maar zeker ook bij hun fondsenwerving en de contacten met overheid, (zorg)verzekeraars en patiëntenverenigingen.

Daarnaast stelt ze richtlijnen op die de kwaliteit van de psychosociale begeleiding waarborgt en geeft ze adviezen over her-, bij- en nascholing van de hulpverleners die zijn aangesloten bij de leden van de verenigingen.

Samen wordt er gewerkt aan een versterking en verbetering van de hulp die aan patiënten wordt verleend. Door met gezamenlijke standpunten naar buiten te treden wordt het beeld van de psycho-oncologie binnen de gezondheidszorg in Nederland duidelijker voor zowel de patiënten/cliënten als voor de beslissers bij overheden, subsidiegevers en (zorg)verzekeraars.